Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Szumca w Bielsku-Białej

Serdecznie zapraszamy Państwa na prezentację prac naszych uczniów.

Ta niezwykła ekspozycja prezentuje talent oraz kreatywność naszych utalentowanych uczniów. Wśród prezentowanych prac znajdą Państwo różnorodne techniki i style.

1. Po fascynującym zwiedzaniu wystawy malarstwa w BWA:  "Ślady i znaki - Malarstwo Aborygenów z Australii Centralnej" z wychowawcami,  nasza młodzież z klas TO i TAK została zainspirowana i postanowiła podjąć wyzwanie, aby wyrazić swoją twórczość poprzez technikę kropkowania, którą zaobserwowali na wystawie. Mamy okazję podziwiać unikalne interpretacje oraz kreatywność naszych uczniów, którzy z pasją i zaangażowaniem oddali się pracy nad swoimi dziełami. Ich inspiracją były nie tylko aborygeńskie wzory i motywy, ale również bogactwo natury oraz kultura Australii Centralnej.

2. Fotokolaże surrealistyczne -  na lekcjach plastyki z Panią Iwoną Gawlas uczniowie z klas pierwszych technikum, zmierzyli się z techniką fotokolażu, która sprzyja realizacjom plastycznym, zainspirowanym malarstwem surrealistów. Surrealiści często wykorzystywali tę technikę w swoich kompozycjach. Nie każdy przecież jest artystą malarzem i mistrzem kierunku, jakim jest Salvador Dali.  Wycinać i przyklejać potrafią wszyscy, a obudzić trzeba przede wszystkim wyobraźnię i uniezależnić się od reguł logicznego myślenia i wszelkich norm estetycznych i ... moralnych ( co wynika z definicji surrealizmu).

3.Tagowanie w graffiti-  klasy pierwsze wszystkich kierunków technikum na lekcjach plastyki realizowały temat "Sztuki ulicznej".  Młodzież, inspirowana dynamiką oraz znaczeniem sztuki ulicznej we współczesnym świecie, stworzyła niezwykłe projekty związane z tagowaniem.  Street art nieustannie ewoluuje, definiując wygląd naszych miast i dzielnic. Dzięki swojej ekspresji artyści uliczni przenoszą refleksje na tematy polityczne i społeczne, zmuszając nas do głębszych przemyśleń. Po zgłębieniu historii i przykładów dzieł artystów ulicznych, nasi uczniowie postanowili skoncentrować się na tworzeniu projektów tagów. Tagowanie stanowi nieodłączny element kultury graffiti, pełniąc rolę swoistego podpisu artysty. Dzięki projektom naszych uczniów będziemy mieli okazję przyjrzeć się tej fascynującej formie wyrazu oraz zrozumieć jej znaczenie w kontekście sztuki ulicznej.
(Początki tagowania datowane są na lata 60. XX wieku w Stanach Zjednoczonych. Jednym z prekursorów tagowania był TAKI 183, który w latach 70 XX w. miał najwięcej tagów na ulicach całego Nowego Jorku.  Taki 183 był  chłopakiem na posyłki, który przemieszczał się po Nowym Jorku metrem i wszędzie, gdzie był zostawiał po sobie ślad. Numer 183 znaczył, że mieszkał przy ulicy nr 183).

 

Serdecznie zapraszamy

 

Tomasz Bednarek, Maria Kołodziejczyk, Iwona Gawlas