Uczniowie naszej placówki wzięli udział w konkursie organizowanym przez Instytut Ochrony Roślin – Państwowy Instytut Badawczy z Poznania. Konkurs był adresowany do uczniów średnich szkół o profilu rolniczym i nadzorowanych przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Koordynatorem projektu w szkole był Pan Grzegorz Kolber.
W rezultacie uczniowie, którzy podjęli wyzwanie, otrzymali dyplomy i podziękowania za nadesłanie oryginalnych projektów. W tym gonie znaleźli się następujący uczniowie: Agata Knitter, Kinga Szymala, Milena Wójcik, Zuzanna Szymla, Paulina Łukawska, Wiktoria Jurczyk, Emilia Czulak, Grzegorz Gibas.
Aby sprostać wyzwaniu, uczniowie zaznajomili się z ideą rolnictwa zrównoważonego, aby na tej podstawie stworzyć logo na potrzeby konkursu. Czym zatem jest rolnictwo zrównoważone?
Pan Grzegorz Kolber: Rolnictwo zrównoważone jest odpowiedzią na tzw. rolnictwo przemysłowe/uprzemysłowione/, które pomimo wielu zalet np.wysoka wydajność w produkcji żywności i niskie jednostkowe koszty wytwarzania, jednocześnie w sposób znaczący przyczynia się do degradacji środowiska naturalnego i emitowania gazów cieplarnianych.
Rolnictwo zrównoważone, przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii i osiągnięć nauki jest pewnym powrotem do rolnictwa naturalnego. Polega między innymi na stosowaniu konserwującej uprawy gleby, uprawie bezorkowej czy siewie pasowym. Z kolei wdrażanie tzw. eko schematów mobilizuje rolników do poprawy dobrostanu zwierząt i zwiększeniu bioróżnorodności w produkcji roślinnej.
Przykładem w pełni zrównoważonego rolnictwa są gospodarstwa ekologiczne.
Każdy konkursowy projekt musiał być opatrzony tzw. logotypem, czyli opisem znaku graficznego, w którym należało wykazać sposób rozumowania tematu, powiązania, skojarzenia, które były elementami składowymi na ostateczny wyraz plastyczny projektu. Logotypy powstały na bazie rozmów z uczniami podczas tworzenia projektów.
Stworzenie logo nie jest łatwe. Potrzebna jest wiedza na dany temat, dodatkowo trzeba wykazać się umiejętnościami plastycznymi, które trzeba zawrzeć w bardzo prostej, symbolicznej i skondensowanej formie znaku graficznego, który trafi do odbiorców.
Gratulacje dla wyróżnionych uczniów.
Grzegorz Kolber, Iwona Gawlas